Zespół ds Pomocy środowiskowej
1) prowadzenie spraw związanych z organizowaniem placówek opiekuńczo-wychowawczych, placówek wsparcia dziennego o zasięgu ponadgminnym dla dzieci
i młodzieży oraz ośrodków wsparcia;
2) pomoc osobom opuszczającym niektóre rodzaje placówek opiekuńczo-wychowawczych, resocjalizacyjnych zakładów dlanieletnich, zakłady karne, rodziny zastępcze w integracji ze środowiskiem;
3) prowadzenie placówek opiekuńczo-wychowawczych oraz placówek wsparcia dziennego
o zasięgu ponadgminnym;
4) kierowanie osób do placówek opiekuńczo-wychowawczych, placówek wsparcia dziennego o zasięgu ponadgminnym dla dzieci i młodzieży oraz ośrodków wsparcia;
5) opracowywanie i realizacja 3-letnich powiatowych programów dotyczących rozwoju pieczy zastępczej, zawierających między innymi coroczny limit rodzin zastępczych zawodowych w zakresie instytucjonalnej pieczy zastępczej;
6) realizacja zadań wynikających z rządowych programów wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej w przypadku zlecenia ich przez właściwe organy;
7) zapewnienie pieczy zastępczej dzieciom z placówek podlegających likwidacji;
8) udział w zespołach do spraw okresowej oceny sytuacji dziecka w placówkach opiekuńczo-wychowawczych;
9) prowadzenie wszystkich spraw związanych z opracowaniem i realizacją indywidualnych programów usamodzielnienia osób opuszczających pieczę zastępczą;
10) sporządzanie oceny zasobów pomocy społecznej;
11) prowadzenie i rozwój infrastruktury domów pomocy społecznej;
12) umieszczanie w domach pomocy społecznej skierowanych do nich osób;
13) informowanie obywateli o przysługujących im prawach i uprawnieniach;
14) organizowanie mieszkań chronionych;
15) organizowanie pomocy dla uchodźców;
16) sporządzanie informacji dotyczącej realizowanych zadań oraz funkcjonowania Centrum dla zainteresowanych instytucji oraz środków masowego przekazu;
17) monitoring i ewaluacja realizowanych programów i projektów;
18) prowadzenie dokumentacji dotyczącej rozliczeń finansowych między jednostkami samorządów terytorialnych odnośnie kosztów pobytu dzieci umieszczonych wplacówkach
i w rodzinach zastępczych;
19) sporządzanie i wydawanie z upoważnienia Starosty decyzji administracyjnych
w sprawach z zakresu ustawy o wspieraniu rodziny i systemu pieczy zastępczej i ustawy
o pomocy społecznej;
20) sporządzanie i przekazywanie do zespołu ds. kadr, płac i finansów list wypłat świadczeń
z oraz wynagrodzeń z zakresupieczy zastępczej i ustawy o pomocy społecznej;
21) przygotowywanie projektów porozumień pomiędzy powiatami w sprawach z zakresu pieczy zastępczej;
22) przygotowywanie not księgowych dla gmin z tytułu pobytu dzieci w pieczy zastępczej;
23) prowadzenie spraw związanych z występowaniem do sądu w sprawach o uregulowanie sytuacji prawnej dzieci umieszczonych w pieczy zastępczej oraz w sprawach o świadczenia alimentacyjne;
24) przyjmowanie wniosków z ośrodków pomocy społecznej dotyczących umieszczeniaosób w domu pomocy społecznej;
25) nadzór nad działalnością domów pomocy społecznej i innych jednostek organizacyjnych pomocy społecznej;
26) sporządzanie i wydawanie decyzji administracyjnych o umieszczeniu w domu pomocy społecznej;
27) prowadzenie rejestru osób oczekujących na umieszczenie w domu pomocy społecznej;
28) sporządzanie i wydawanie decyzji administracyjnych o odpłatności za pobyt w domu pomocy społecznej dla osób przyjętych przed 1 stycznia 2004 r;
29) sporządzanie comiesięcznych informacji o mieszkańcach domów pomocy społecznej dla Wojewody Łódzkiego;
30) realizacja zadań w ramach programów i projektów, do których przystąpił Powiat;
31) opracowywanie i koordynacja powiatowej strategii rozwiązywania problemów społecznych;
32) współdziałanie z zespołem ds. rodzinnej pieczy zastępczej, w tym udział w zespołach do spraw oceny sytuacji dziecka i czynnościach kontrolnych w rodzinach zastępczych;
33) prowadzenie pracy socjalnej;
34) opracowywanie i realizacja projektów socjalnych;
35) przeprowadzanie wywiadów środowiskowych, w tym na wniosek podmiotów zewnętrznych;
36) postępowań w sprawie umarzania nienależnie pobranych świadczeń;
37) koordynacja i realizacja lokalnych programów w zakresie pomocy społecznej;
38) obsługa programów informatycznych w zakresie wykonywanych zadań;
39) windykacja należności, w tym przygotowywanie dokumentacji finansowej do egzekucji;
40) współpraca z organizacjami pozarządowymi w zakresie wykonywanych zadań;
41) wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.