artykuł nr 1

Zespół ds Pomocy środowiskowej

1) prowadzenie spraw związanych z organizowaniem placówek opiekuńczo-wychowawczych, placówek wsparcia dziennego o zasięgu ponadgminnym dla dzieci
i młodzieży oraz ośrodków wsparcia;

2) pomoc osobom opuszczającym niektóre rodzaje placówek opiekuńczo-wychowawczych, resocjalizacyjnych zakładów dlanieletnich, zakłady karne, rodziny zastępcze w integracji ze środowiskiem;

3) prowadzenie placówek opiekuńczo-wychowawczych oraz placówek wsparcia dziennego
o zasięgu ponadgminnym;

4) kierowanie osób do placówek opiekuńczo-wychowawczych, placówek wsparcia dziennego o zasięgu ponadgminnym dla dzieci i młodzieży oraz ośrodków wsparcia;

5) opracowywanie i realizacja 3-letnich powiatowych programów dotyczących rozwoju pieczy zastępczej, zawierających między innymi coroczny limit rodzin zastępczych zawodowych w zakresie instytucjonalnej pieczy zastępczej;

6) realizacja zadań wynikających z rządowych programów wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej w przypadku zlecenia ich przez właściwe organy;

7) zapewnienie pieczy zastępczej dzieciom z placówek podlegających likwidacji;

8) udział w zespołach do spraw okresowej oceny sytuacji dziecka w placówkach opiekuńczo-wychowawczych;

9) prowadzenie wszystkich spraw związanych z opracowaniem i realizacją indywidualnych programów usamodzielnienia osób opuszczających pieczę zastępczą;

10) sporządzanie oceny zasobów pomocy społecznej;

11) prowadzenie i rozwój infrastruktury domów pomocy społecznej;

12) umieszczanie w domach pomocy społecznej skierowanych do nich osób;

13) informowanie obywateli o przysługujących im prawach i uprawnieniach;

14) organizowanie mieszkań chronionych;

15) organizowanie pomocy dla uchodźców;

16) sporządzanie informacji dotyczącej realizowanych zadań oraz funkcjonowania Centrum dla zainteresowanych instytucji oraz środków masowego przekazu;

17) monitoring i ewaluacja realizowanych programów i projektów;

18) prowadzenie dokumentacji dotyczącej rozliczeń finansowych między jednostkami samorządów terytorialnych odnośnie kosztów pobytu dzieci umieszczonych wplacówkach
i w rodzinach zastępczych;

19) sporządzanie i wydawanie z upoważnienia Starosty decyzji administracyjnych
w sprawach z zakresu ustawy o wspieraniu rodziny i systemu pieczy zastępczej i ustawy
o pomocy społecznej;

20) sporządzanie i przekazywanie do zespołu ds. kadr, płac i finansów list wypłat świadczeń
z oraz wynagrodzeń z zakresupieczy zastępczej i ustawy o pomocy społecznej;

21) przygotowywanie projektów porozumień pomiędzy powiatami w sprawach z zakresu pieczy zastępczej;

22) przygotowywanie not księgowych dla gmin z tytułu pobytu dzieci w pieczy zastępczej;

23) prowadzenie spraw związanych z występowaniem do sądu w sprawach o uregulowanie sytuacji prawnej dzieci umieszczonych w pieczy zastępczej oraz w sprawach o świadczenia alimentacyjne;

24) przyjmowanie wniosków z ośrodków pomocy społecznej dotyczących umieszczeniaosób w domu pomocy społecznej;

25) nadzór nad działalnością domów pomocy społecznej i innych jednostek organizacyjnych pomocy społecznej;

26) sporządzanie i wydawanie decyzji administracyjnych o umieszczeniu w domu pomocy społecznej;

27) prowadzenie rejestru osób oczekujących na umieszczenie w domu pomocy społecznej;

28) sporządzanie i wydawanie decyzji administracyjnych o odpłatności za pobyt w domu pomocy społecznej dla osób przyjętych przed 1 stycznia 2004 r;

29) sporządzanie comiesięcznych informacji o mieszkańcach domów pomocy społecznej dla Wojewody Łódzkiego;

30) realizacja zadań w ramach programów i projektów, do których przystąpił Powiat;

31) opracowywanie i koordynacja powiatowej strategii rozwiązywania problemów społecznych;

32) współdziałanie z zespołem ds. rodzinnej pieczy zastępczej, w tym udział w zespołach do spraw oceny sytuacji dziecka i czynnościach kontrolnych w rodzinach zastępczych;

33) prowadzenie pracy socjalnej;

34) opracowywanie i realizacja projektów socjalnych;

35) przeprowadzanie wywiadów środowiskowych, w tym na wniosek podmiotów zewnętrznych;

36) postępowań w sprawie umarzania nienależnie pobranych świadczeń;

37) koordynacja i realizacja lokalnych programów w zakresie pomocy społecznej;

38) obsługa programów informatycznych w zakresie wykonywanych zadań;

39) windykacja należności, w tym przygotowywanie dokumentacji finansowej do egzekucji;

40) współpraca z organizacjami pozarządowymi w zakresie wykonywanych zadań;

41) wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.