artykuł nr 1

Dział Rodzinnej Pieczy Zastępczej - DPZ

Dział Rodzinnej Pieczy Zastępczej - DPZ

email: piecza_zastepcza@pcpropoczno.pl

1) opracowywanie i realizacja 3-letnich powiatowych programów dotyczących rozwoju pieczy zastępczej, zawierających między innymi coroczny limit rodzin zastępczych zawodowych;

2) prowadzenie rejestru danych rejestr danych o osobach zakwalifikowanych do pełnienia funkcji rodziny zastępczej zawodowej, rodziny zastępczej niezawodowej lub do prowadzenia rodzinnego domu dziecka oraz o osobach pełniących funkcję rodziny zastępczej zawodowej lub rodziny zastępczej niezawodowej oraz prowadzących rodzinny dom dziecka;

3) realizacja zadań wynikających z rządowych programów wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej w przypadku zlecenia ich przez właściwe organy;

4) zapewnienie przeprowadzenia przyjętemu do pieczy zastępczej dziecku niezbędnych badań lekarskich;

5) kompletowanie we współpracy z właściwym ośrodkiem pomocy społecznej i innymi podmiotami dokumentacji związanej z przygotowaniem dziecka do umieszczenia w rodzinie zastępczej albo rodzinnym domu dziecka;

6) prowadzenie naboru kandydatów do pełnienia funkcji rodziny zastępczej zawodowej, rodziny zastępczej niezawodowej lub prowadzenia rodzinnego domu dziecka;

7) kwalifikowanie osób kandydujących do pełnienia funkcji rodziny zastępczej lub prowadzenia rodzinnego domu dziecka oraz wydawanie zaświadczeń kwalifikacyjnych zawierających potwierdzenie ukończenia szkolenia, opinię o spełnianiu warunków i ocenę predyspozycji do sprawowania pieczy zastępczej;

8) organizowanie szkoleń dla kandydatów do pełnienia funkcji rodziny zastępczej lub prowadzenia rodzinnego domu dziecka;

9) organizowanie szkoleń dla kandydatów do pełnienia funkcji dyrektora placówki opiekuńczo-wychowawczej typu rodzinnego, wydawanie świadectw ukończenia tych szkoleń oraz opinii dotyczącej predyspozycji do pełnienia funkcji dyrektora i wychowawcy
w placówce opiekuńczo-wychowawczej typu rodzinnego;

10) organizowanie szkoleń dla rodzin zastępczych, prowadzących rodzinne domy dziecka, rodzin pomocowych, dyrektorów placówek opiekuńczo-wychowawczych, mających na celu podnoszenie ich kwalifikacji, biorąc pod uwagę ich potrzeby;

11) przygotowywanie projektów umów w przedmiocie umieszczania dziecka w rodzinnej pieczy zastępczej w przypadku pilnej konieczności;

12) przygotowywanie projektów umów o pełnienie funkcji rodziny zastępczej zawodowej lub prowadzenie rodziny zastępczej zawodowej lub prowadzenie rodzinnego domu dziecka;

13) przygotowywanie projektów umów z rodziną pomocową;

14) przygotowywanie projektów umów osób do pomocy przy sprawowaniu opieki nad dziećmi i przy pracach gospodarskich oraz osób zajmujących się opieką i wychowaniem;

15) zapewnienie pieczy zastępczej dzieciom z placówek podlegających likwidacji;

16) wydawanie, na wniosek sądu, opinii w przedmiocie umieszczenia dziecka w rodzinie zastępczej lub rodzinnym domu dziecka;

17) zapewnianie pomocy i wsparcia osobom sprawującym rodzinną pieczę zastępczą,
w szczególności w ramach grup wsparcia oraz rodzin pomocowych;

18) organizowanie dla rodzin zastępczych oraz prowadzących rodzinne domy dziecka pomocy wolontariuszy;

19) organizowanie poradnictwa i terapii dla osób sprawujących rodzinną pieczę zastępczą
i ich dzieci oraz dzieci umieszczonych w pieczy zastępczej;

20) zapewnianie pomocy prawnej osobom sprawującym rodzinną pieczę zastępczą,
w szczególności w zakresie prawa rodzinnego;

21) dokonywanie okresowej oceny sytuacji dzieci przebywających w rodzinnej pieczy zastępczej;

22) prowadzenie działalności diagnostyczno-konsultacyjnej, której celem jest pozyskiwanie, szkolenie i kwalifikowanie osób zgłaszających gotowość do pełnienia funkcji rodziny zastępczej zawodowej, rodziny zastępczej niezawodowej oraz prowadzenia rodzinnego domu dziecka, a także szkolenie i wspieranie psychologiczno-pedagogiczne osób sprawujących rodzinną pieczę zastępczą oraz rodziców dzieci objętych tą pieczą;

23) przeprowadzanie badań pedagogicznych i psychologicznych oraz analizy dotyczących kandydatów do pełnienia funkcji rodziny zastępczej lub prowadzenia rodzinnego domu dziecka;

24) zapewnianie rodzinom zastępczym zawodowym i niezawodowym oraz prowadzącym rodzinne domy dziecka poradnictwa, które ma na celu zachowanie i wzmocnienie ich kompetencji oraz przeciwdziałanie zjawisku wypalenia zawodowego;

25) przygotowanie corocznego sprawozdania z efektów pracy;

26) zgłaszanie do ośrodków adopcyjnych informacji o dzieciach z uregulowaną sytuacją prawną;

27) organizowanie opieki nad dzieckiem, w przypadku gdy rodzina zastępcza albo prowadzący rodzinny dom dziecka okresowo nie może sprawować opieki, w szczególności
z powodów zdrowotnych lub losowych albo zaplanowanego wypoczynku;

28) przygotowywanie opinii w sprawie czasowego sprawowania pieczy zastępczej poza terytorium Polski;

29) przygotowanierodziny zastępczej oraz prowadzących rodzinne domy dziecka na przyjęcie dziecka;

30) współpraca z sądem w zakresie określonym w przepisach prawa;

31) przygotowywanie pism dotyczących zgody na przedłużenie pobytu dziecka w pogotowiu rodzinnym;

32) pośredniczenie w przekazywaniu dokumentacji w przypadku przeniesienia dziecka do innej rodziny zastępczej lub rodzinnego domu;

33) przygotowywanie opinii w przedmiocie przyznania rodzinie zastępczej niezawodowej
i zawodowej środków na utrzymanie lokalu mieszkalnego;

34) dokonywanie i konsultacja z innymi podmiotami oceny sytuacji dziecka umieszczonego w rodzinie zastępczej oraz w rodzinnym domu dziecka, rodziny zastępczej oraz prowadzącego rodzinny dom dziecka;

35) organizowanie pracy zespołów ds. okresowej oceny sytuacji dziecka umieszczonego
w rodzinnej pieczy zastępczej;

36) prowadzenie czynności kontrolnych w rodzinach zastępczych;

37) prowadzenie rejestru osób zakwalifikowanych do pełnienia funkcji rodziny zastępczej zawodowej, rodziny zastępczej niezawodowej lub do prowadzenia rodzinnego domu dziecka oraz prowadzenie rejestru osób pełniących funkcję rodziny zastępczej zawodowej lub rodziny zastępczej niezawodowej oraz prowadzących rodzinny dom dziecka;

38) prowadzenie spraw związanych z dokonywaniem ocen rodzin zastępczych;

39) obsługa programów informatycznych w zakresie wykonywanych zadań;

40) współpraca z organizacjami pozarządowymi w zakresie wykonywanych zadań;

41) wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.